Bovenbouw
Net zoals in de onderbouw en middenbouw, blijft het kind in de bovenbouw op zijn of haar niveau en naar eigen behoefte en belangstelling werken. Ook hier bewaakt de leerkracht de voortgang en hanteren we streefdoelen.
Verantwoordelijkheid geven
De zelfstandigheid van kinderen in de bovenbouw neemt toe en daar sluiten begeleiding en het onderwijs op aan door uw kind een grote mate van verantwoordelijkheid te geven. Zo leert het kind werken met een agenda, waarbij vaardigheden als het kiezen en plannen van werk van belang zijn. Kinderen kijken een gedeelte van het werk (eerst) zelf na. Het kind wordt hierin begeleid door de leerkracht. Naast Montessorimaterialen is ook in deze groep een aantal methoden te vinden als aanvulling op de Montessorimaterialen.
In de bovenbouwgroep is er verdere aandacht voor het ontwikkelen van vaardigheden om een spreekbeurt te houden of een werkstuk te maken. Actualiteiten krijgen onder andere een plek in het programma door het bekijken van het schooltv-weekjournaal.